Q&A campagne 'Keep Dreams Alive' | WereldOuders

Q&A campagne 'Keep Dreams Alive'

Waarom zet WereldOuders deze campagne in?

Onder de noemer #KeepDreamsAlive is WereldOuders een campagne gestart om aandacht te vragen voor kinderen in Latijns-Amerika die door armoede, (natuur-) geweld of misbruik hun dromen in rook op zien gaan. WereldOuders zet zich al 25 jaar in voor deze kwetsbare kinderen maar is nog relatief onbekend in Nederland. Met deze campage wil WereldOuders groeien in naamsbekendheid. Om donateurs te werven moeten we in de eerste plaats het Nederlandse publiek bewust maken van de vele gevaren waaraan veel kinderen in Latijns-Amerika worden blootgesteld. Met de hulp van donateurs kan WereldOuders kinderen in de regio de kans geven om de negatieve spiraal te doorbreken.

Waaruit bestaat deze campagne?

Voor deze campagne heeft ons reclamebureau en tevens 7 jaar trouwe sponsor Epidemie het concept bedacht en vervolgens samen met regisseur Bram van Alphen en producent Monique van Beckhoven een aangrijpende video opgenomen in Mexico. Deze video laat aan de hand van ballonnen zien hoe deze kinderen hun hoop en dromen verliezen.

Wat is de call to action?

WereldOuders roept op een virtuele ballon te doneren waarmee de organisatie zich inzet voor een leven in veiligheid, dromen en kansen voor kwetsbare kinderen in deze regio. Door een digitale ballon, ter waarde van € 3,00, te sms’en naar 4333, kan men het werk van WereldOuders op een unieke manier steunen en helpt men mee de kinderen in Latijns-Amerika weer een toekomst te geven. Ook kan men digitale ballonnen doneren via www.wereldouders.nl/keepdreamsalive.

Waarom juist nu een campagne?

WereldOuders vindt dat kinderen niet in onveiligheid mogen opgroeien. Wereldwijd leven naar schatting 100 tot 150 miljoen kinderen op straat, waarvan het overgrote deel in Latijns-Amerika. El Salvador, Guatemala en Honduras kennen het hoogste percentage ‘femicides’ (moord op meisjes en vrouwen) ter wereld. In Bolivia wordt bijna een miljoen kinderen gebruikt voor kinderarbeid. Jaarlijks slaan gemiddeld 65.000 kinderen uit El Salvador, Guatemala, Honduras en Mexico op de vlucht om te ontsnappen aan huiselijk geweld, armoede of bendes. Elk jaar sterven 80.000 kinderen aan huiselijk geweld. Alleen al in Mexico maken meer dan 30.000 kinderen deel uit van een criminele bende. Uit het hele werelddeel slaan kinderen met of zonder hun familie op de vlucht voor geweld en armoede, op zoek naar een beter bestaan in de Verenigde Staten, aan de grenzen waarvan zij actief worden geweerd. Volgens de VN zijn er vorig jaar ten minste 286.290 migranten aangehouden aan de zuidwest-Amerikaanse grens, waaronder 37.450 kinderen zonder begeleiding en 68.560 gezinnen. Het zijn slechts enkele getallen van de noodlijdende omstandigheden waaronder deze kinderen opgroeien.

Is zo’n filmproductie niet veel te kostbaar voor een relatief klein goed doel in Nederland?

WereldOuders heeft deze campagne alleen maar kunnen realiseren dankzij de belangeloze inzet en commitment van tal van bedrijven, filmmakers en productiehuizen (zie de credits onderaan dit document). Ook Agnes Obel, de Deense singer-songwriter, heeft belangeloos de muziekrechten afgestaan voor deze productie. WereldOuders heeft slechts betaald voor de initiële conceptontwikkeling en heeft de out-of-pocket kosten betaald die nodig waren om deze film te realiseren, zoals reis- en verblijfkosten voor de crew, kosten voor een lokale productiepartij in Mexico t.b.v. special effects op de set, verzekeringen en beveiliging.

Wie zijn de kinderen/acteurs in de film?

De kinderen in de video zijn deels afkomstig uit onze familiehuizen in Miacatlán & Cuernavaca, Mexico. Zij hebben onder begeleiding van de lokale staf van NPH met heel veel plezier meegewerkt aan deze productie. Ook hebben we deels gebruik gemaakt van street casting voor bepaalde leeftijd en type kinderen die we in onze huizen niet vonden.

In de film zijn ballonnen gebruikt. Ballonnen zijn natuurlijk heel erg slecht voor het milieu. Is hier rekening mee gehouden?

In de video zijn enkele biologisch afbreekbare ballonnen gebruikt. Alle overige ballonnen in de film zijn er digitaal in 3D ingemonteerd tijdens de post-productie. In de campagne draait het verder enkel om virtuele ballonnen, een symbool. Eén simpele ballon die staat voor leven in veiligheid, kansen en 'kind zijn'.

Wat of wie steun ik met mijn sms-donatie?

Met een gift van € 3 steunt men het werk van WereldOuders op een unieke manier. Dankzij 1 ballon kan een kind bijvoorbeeld 2 dagen eten en dankzij 3 ballonnen kunnen we schoenen kopen voor een kind. Dankzij 50 ballonnen kan1 kind een jaar lang naar school. En dankzij 100 ballonnen krijgen 10 kinderen een medische check-up.

Waarom het nummer 4333?

Het mobiel doneren via sms-nummer 4333 is een initiatief van de brancheorganisatie Goede Doelen Nederland (GDN). Wij zijn, net als vele andere goede doelen, hierbij aangesloten. GDN heeft de Geef-sms opgericht om duidelijkheid te creëren voor de goede doelen-sector ten aanzien van sms-diensten. Zo is er onderhandeld over de afdracht die goede doelen krijgen voor ontvangen sms'jes, zodat er zoveel mogelijk geld naar het doel gaat. Om fondsenwerving via sms-nummers algemeen en duidelijk te houden is ervoor gekozen om dit te koppelen aan één sms nummer, het nummer 4333.

Hoe werkt sms-doneren?

1. Open een nieuw sms-bericht
2. Plaats of typ het ballon icoontje in het tekstvak
3. Vul als ontvanger het nummer ‘4333’ in
4. Verzend je sms
5. Je ontvangt binnen een paar minuten een bedank-sms ter bevestiging van je actie. Wil je meer weten, klik dan op het linkje in de bevestiging sms. Je kunt in de chat die volgt aangeven of je meer wilt weten over de projecten van WereldOuders en of wij je mogen benaderen of niet.

Ik heb geen bedank-sms ontvangen. Wat betekent dit?

Als je geen bedank-sms hebt ontvangen, is je donatie niet gelukt. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je niet genoeg beltegoed hebt of als jouw telefoonnummer geblokkeerd is voor betaal-sms-berichten. Dit kan een instelling zijn van je mobiele telefoon, of omdat jouw provider je nummer (automatisch) heeft geblokkeerd. Controleer de instellingen van je telefoon of neem contact op met je provider om de blokkade op te heffen.

 Word ik gebeld als ik meedoe aan deze sms-actie?

Alleen als je dit specifiek aangeeft in onze chat. Meer weten? In de actievoorwaarden lees je hoe jouw sms-donatie wordt verwerkt.

Creditlijst | Campagne #keepdreamsalive WereldOuders

Reclamebureau: epidemie
Creative Director Art: Michiel Klein Schiphorst
Creative Director Copy: Léon Stedehouder
Copywriter: Sanne Ueffing
Art Director: Jill van Emmerik
Client Service Director: Maartje van Beek
Account Manager: Vera van Dam
Designer: Michel de Wit

Regisseur: Bram van Alphen
Producer: Monique van Beckhoven
Productie Manager: Mikki Sindhunata
DoP: Robbie van Brussel
Focuspuller: Luuk Schmitz

Fotografie: Hannelore Vandenbussche
Assistent Fotografie: Jakub Fulin
Int. Production Company: Regina Barona (Mexico City)
Casting Director: Mauricio Serrano
Editing: MRTN Grading/VFX: Captcha
Muziek Agency: The Missing Sync
Sounddesign: LAB3
Muziek: Agnes Obel - It’s Happening Again
Online Mediabureau: Tomorrowmen
Display Development: TRGR
Partners epidemie: Jean Mineur Mediavison, Cinemeta, ORN, Camalot

WereldOuders:
Campagneleiding: Barbara Brian (Bourne Design) en assistent Thomas Rijke
WereldOuders: Pauline Lemberger (directeur) en Esther Cammelot (Manager Marketing Communicatie)

Back to top